Autor: Kinetoterapeut Virgil PRUTEANU
Sciatica sau nevralgia sciatică este o afecţiune care se manifestă prin durere de-a lungul traiectului nervului sciatic. Ea este mai accentuată la mişcare, atunci când i se mai pot adaugă tulburări motorii, vasculare şi trofice.

În limbajul comun, sciatica este un folosită pentru a descrie coborârea durerii de-a lungul piciorului de la sold până la degetele de la picioare.

Nervul sciatic, cel care este iritat în această afecţiune, este nervul cel mai mare din corpul omenesc, care pleacă din partea de jos a măduvei spinării şi se ramifică în coapsă, gamba şi laba piciorului, inervând membrele inferioare. El are grosimea degetului mare de la mâna.

Simptome

-amorţire şi furnicături în tot piciorul şi în talpă
-durere surdă în zona lombară
-durere profundă în muşchiul fesier
-durere în muşchii gambei
-durere deasupra genunchiului, în lateral
-durere pe faţă posterioară a piciorului
-durere în călcai şi talpă
-durere la stat în şezut
-durere la stat în picioare
-durere la răsucire în pat
-durere la aplecarea spre în faţă
-durere la orice răsucire de trunchi

Cauze

-protuzie discala
-listezis
-prolaps discal
-discuri degenerative
-artrită în articulaţiile vertebrale (osteofite)
-spasme musculare în zona lombară şi fesieri
-apăsarea uterului pe nervul sciatic în ultimul trimestru de sarcina
-spondilolistezis
-stenoza
-sindrom piriformis
-sindrom sacroiliac
-accident de maşină
-tumori vertebrale sau infecţii care pot afecta nervul sciatic

Tratament

Kinetoterapia manuală este foarte benefică pentru sciatică.
În cazul sciaticii se lucrează pe ţesutul moale, pe muşchi, pe ligament, pe articulaţie dar şi pe fascia. Tehnicile de kinetoterapie manuală includ presopunctură, mobilizări ale articulaţiilor, muşchilor, ţesutului conjuctiv şi întinderi (stretching) specifice zonelor lucrate.

Tehnică manuală de stimulare şi de destindere a muşchilor ajută la decongestionarea contracturilor musculare care pun o presiune considerabilă asupra nervului sciatic. Procedeele kinetoterapeutice ajută, deasemenea, la reducerea inflamaţiei şi a presiunii în jurul discului vertebral care presează pe nervul sciatic.
Tehnicle de kinetoterapia manuală poate descoperi articulaţii înţepenite şi nealiniate corect biomecanic.
Kinetoterapeutul poate realinia articulaţia în ax după ce muşchii şi ligamentele au fost relaxate anterior.

Autotratament

-Întinderea corpului la orizontală cu gambele aşezate la 90 de grade că pe scaun
medicamente recomandate de medicul de familie
-Suplimente naturale că magneziul şi uleiul de peste pentru a reduce inflamatia şi spasmele musculare
-Gheaţă şi căldură alternativ
-Atenţie sporită la postura în mişcare, la volan, pe scaun, la ridicarea greutăţilor
exerciţii uşoare şi de întindere recomandate de clinician
-În cazul dormitului pe o parte este indicată aşezarea unei perne sub genunchi pentru un somn în condiţii optime
-Se recomandă să fiţi atenţi la o postura bună a corpului tot timpul chiar şi la ridicarea greutăţilor, care se va evita pe cât posibil.
-Este indicat să evitaţi, deasemenea, toate posturile şi activităţile care va torsionează coloana sau va provoacă durere.
-Dacă lucraţi la birou asiguraţi-va că nu staţi tot timpul pe scaun. Ridicaţi-va şi faceţi câţiva paşi pe lângă birou ; beţi câte un pahar de apă pentru hidratare şi continuaţi regulat cu câteva exerciţii de întindere uşoare.
-Este bine să evitaţi tocurile la birou deoarece schimbă postura zonei lombare şi cauzează o curbură a coloanei, iar muşchii devin astfel rigizi.
-Indicate sunt şi înotul, yoga sau pilates.

Terapeutul va poate prescrie cel mai bun exerciţiu adaptat la condiţia fizică şi simptomele fiecăruia pentru a scapă de durere şi a fi cât mai flexibil posibil.

Mai multe detalii pe virgilpruteanu.ro

Sursa: virgilpruteanu.ro